Dr Lakra | murale ulotne

Dr Lakra

Dr Lakra


Jerónimo López Ramírez, znany również jako Dr Lakra, jest znanym tatuażystą i artystą, który mieszka i pracuje w Oaxaca w Meksyku. Jest samoukiem, choć niewątpliwie duży wpływ na jego umiejętności i rozwój miał ojciec, Francisco Toledo, artysta o międzynarodowej sławie, jeden z twórców Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Oaxaca. Jako młodzieniec, Jerónimo brał udział w cotygodniowych spotkaniach w domu Gabriela Orozco, jednego z najważniejszych artystów swojego pokolenia.

Kiedy jako 18-latek zaczynał robić tatuaże w Mexico City w 1991 roku, swój domowej produkcji sprzęt do tatuowania trzymał w staromodnej torbie lekarskiej. Przyjął pseudonim Dr Lakra, od słowa „lacra”, które oznacza zarówno bliznę, jak i delikwenta. Sztukę tatuażu ćwiczył na swoich przyjaciołach i na własnym udzie.

Jego prace, to zmanipulowane stare fotografie, plakaty, reklamy i inne druki, przedstawiające pin-up girls, zapaśników lucha libre, polityków czy japońskich zapaśników sumo. Dr Lakra wytrawia na nich wzory, łączą style i obrazy, które nigdy nie funkcjonują jednocześnie, np. tatuaże rywalizujących ze sobą gangów na ciele tej samej osoby albo maoryski tatuaż na twarzy premiera Brazylii.

Odwołująca się do różnych kultur tatuażu, takich jak Chicano, Maorysów, tajskiej czy filipińskiej, dr Lakra pokrywa swoje obrazy pająkami, czaszkami, krzyżami, wężami i diabłami. Figlarny, niegrzeczny i często celowo wulgarny, w swoich pracach kwestionuje normy społeczne poprzez zacieranie tożsamości kulturowej.

Dr Lakra łączy w swoich interdyscyplinarnych działaniach fascynację sztuką tatuażu ze sztuką nowoczesną. Jego wyrafinowana twórczość skonstruowana jest z popularnych obrazów i symboli grup odsuniętych na margines, takich jak rysunki więzienne czy tatuaże członków gangów.

Artysta tworzy napięcie przez modyfikowanie starych obciążonych historycznymi znaczeniami dokumentów, celowo grubiańskimi i wulgarnymi oznaczeniami. W jego pracach obecne są starożytne tradycje światowej sztuki cielesnej, meksykańskiej grafiki, popularnej rozrywki i historii sztuki.

Jego zrozumienie tematów i perfekcyjne opanowanie technik jego poprzedników – José Guadalupe Posady i Miguela Covarrubiasa – wykazują głęboką znajomość techniki tatuażu i historii sztuki. Celowo prowokacyjny, Dr Lakra kwestionuje nasze pojęcia tożsamości i dobrego smaku, co zmusza nas do ponownego rozważenia naszych wartości kulturowych.

Choć jego twórczość może przekraczać granice i obrażać, to udaje jej się utrzymanie stanu równowagi pomiędzy siłami przeciwnymi – tradycją meksykańskiej konserwatyzmu katolickiego i niektórymi alternatywnymi aspektami współczesnego społeczeństwa. Dr Lakra tworzy sztukę poprzez wchłanianie, trawienie i godzenie ze sobą elementów z dwóch skonfliktowanych ze sobą światów.